Mediantrop

object349757056

Mediantrop broj 13

Milan Vlajčić - Dve filmske kritike

Ljudski maksikumi - „Mali Budo" Danila Bećkovića

Milan VlajičićMilan Vlajičić„Mi niza brdo kano sivi sokolovi, a za nama Turci – kano kurve", poznata je pošalica zasnovana na usmenom predanju o čojstvu i junaštvu. Iza svakog stereotipa krije se delić socio-antropološke istine, ali najdalje u analizi mentaliteta svog naroda je otišao harizmatični Živko Nikolić (1941-2001). Otišao možda predaleko, jer je poslednjih desetak godina bio blokiran da radi na filmu. Nije imao hleba da jede.

Plakat za 'Mali Budo'Plakat za 'Mali Budo'Mladi Danilo Bećković u debitantskom radu "Mali Budo" (96 min.) gradi crnohumornu zavrzlamu o današnjim naravima na relaciji Cetinje-Dedinje, koristeći matricu stereotipa koja otprilike važi i za Sicilijance u italijanskoj kulturi. Po sopstvenom scenariju (u saradnji sa D.Vojnovim) reditelj boji laku komediju tamnim tonovima: mladić Budo (Nikola Strugar) mora da se skloni u beogradskoj džungli, ne bi li izbegao osvetu zemljaka. Kad tamo, oni dobro raspoređeni, od policije, prostitucije, tržišta droge do SANU, i svi dobro povezani, ne znaš šta može da te snađe. Taman kad pomisli da je bezbedan, pokaže se da mračne etničke strasti i obaveze vrebaju iza ugla. Nikad ne zna ko za koga radi. Dobro napisanom scenariju, sa pogođenim tipovima „ljudskih maksimuma" (omiljeni pozdrav mojih prijatelja), doprinose likovi u živopisnim izvođenjima. Pored Strugara, koji ima nešto od komikeranog Alberta Sordija, desetine dokazanih, poput S.Trifunovića, P.Božovića, podstiču dobro raspoloženje u gledalištu.

Šaka u oko - „Varvari" Ivana Ikića

Sad se već pouzdano može govoriti o novom talasu u posrnulom srpskom filmu. Posle hrabrih i svežih dela Stevana Filipovića, Maje Miloš, Mine Đukić, Nikole Ležajića, tu su „Varvari" (84 min.) reditelja i pisca scenarija Ivana Ikića. U istoriji filma tako to biva, deo starijih, razmaženih sopstvenim imidžom (samozaljubljenost lako prolazi kroz rastresene medje) odlazi u pozadinu, a nova imena, uz užasne uslove stvaranja, znaju da je ovo njihovo vreme. Sad ili nikad!

Najava filma 'Varvari'Najava filma 'Varvari'Po antologijskoj pesmi grčkog pesnika Kavafija varvari dolaze spolja i ugrožavaju grad. Ovde je reč o huliganskoj grupi navijača iz Mladenovca. Vreme je 2008 kad nestaje „kolevka i srce Srbije" i kad država organizuje spaljivanje zapadnih ambasada. Reklo bi se, to već znamo. Ali to je zapanjujuće uverljiva priča o 17.godišnem Luki iz porodice iseljene sa Kosova, sa ocem tobož nestalom, ali kojeg će u najdramatičnijem trenutku filma dečak Luka susresti, bez međusobnog prepoznavanja! Priča se stvara iz tačke gledišta Luke, raspetog između porušene porodice, navijačke družine u kojoj se ritualno gaze sve norme ponašanja, devojke se od milošte nazivaju droljama. Hiperrealizam ovog filma podseća na rane filmove Kena Louča. Gotovo svi junaci su naturščici, strahovite uverljivosti, koju podvlači kamera iz ruke Miloša Jaćimovića. Surova slika sa kojom se moramo suočiti, jer su varvari naša deca, žrtvovana.